Megszüntetjük a korábban jogsértő módon megállapított üzlet-bérleti díjakat.

2014.09.24.
Hozzászólás

Az egyre nagyobb számú üres üzletek lehangoló látványa egy közel húsz éves folyamat eredménye. A kaposvári képviselő testület már az első Fidesz kormány idején alkalmazta „visszamenőleges hatályú jogalkotás” módszerét a helyi kereskedők, szolgáltatók megsarcolására.

Húsz évvel ezelőtt, amikor a fogyasztói infláció még két számjegyű-, és jóval magasabb volt, mint az ipari termelői árindex, a Közgyűlés nem vagyonrendelet által előírt ipari termelői árindexet, hanem - jogsértő módon - a fogyasztói árindexet alkalmazta az önkormányzati tulajdonú üzletek évenkénti díjmegállapításakor.
Megválasztásom esetén felülvizsgáljuk az önkormányzat tulajdonában lévő üzletek bérleti díjait. Megszüntetjük a jogsértő módon létrejött bérleti díjakat.

Az önkormányzat több mint tízmilliárd bevételt hozó ingatlan értékesítése tette lehetővé a nyugati-, és hazai üzletláncok Kaposvárra települését (pl. TESCÓ, Penny Market, Praktiker, LIDL, CBA). Ez az élet-, a fejlődés vele járója. A képviselő testület azonban tétlenül nézte, hogy a helyi kiskereskedők forgalma fokozatosan csökken, a magas bérleti díjak miatt helyzetük egyre tarthatatlanabbá válik, egy jelentős részük ellehetetlenül. A magas önkormányzati bérleti díj az egyre nagyobb számú üresedő belvárosi üzletek látványát eredményezte. Az bérlő nélküli üzletek miatt az önkormányzat bevétele hat év alatt 340 millióról alig 200 millióra csökkent. A 35 év alatti vállalkozóknak - néhány hónapja - adott díj-kedvezmény a több ezer vállalkozó szorongatott helyzetét nem enyhíti.

megszüntetjük megszüntetjük

 

megszüntetjük megszüntetjük

 

Az egyre nagyobb számú üres üzletek lehangoló látványa egy közel húsz éves folyamat eredménye. A kaposvári képviselő testület már az első Fidesz kormány idején alkalmazta „visszamenőleges hatályú jogalkotás” módszerét a helyi kereskedők, szolgáltatók megsarcolására.

Húsz évvel ezelőtt, amikor a fogyasztói infláció még két számjegyű volt és a fogyasztói árindex jóval magasabb volt, mint az ipari termelői árak emelkedése, a Közgyűlés nem vagyonrendelet által előírt ipari termelői árindexet, hanem - jogsértő módon – a fogyasztói árindexet alkalmazta az önkormányzati tulajdonú üzletek évenkénti díjmegállapításakor.

 

A jogsértő díjmegállapítást már képviselőségem elején felvetettem, azonban a Közgyűlés csak hosszú „szabadságharc” után tűzte napirendre a jogsértő gyakorlat vizsgálatát.  A Közgyűlés a korábbi jogsértő díj-megállapítási gyakorlatot nem korrigálta, mondván „a kereskedők már megszokták a fogyasztói árindex használatát”. A képviselők a rendeletben nemes egyszerűséggel „kicserélték” a termelői árindexet a fogyasztói árindexszel. Így a korábbi évek halmozódása miatt 70 százalékkal magasabb lett a 2002. évi „induló” bérleti díj.

 

A kaposvári vállalkozók nagy része a kereskedelem, a szolgáltatás terén akar (szeretne) boldogulni. Segítségre, támogatásra van szükségük. Súlyos, országosan is példa nélküli örökség nehezíti a segítség nyújtást: A képviselő testület szinte a belvárosba telepítette a bevásárló központokat.

Megválasztásom esetén felülvizsgáljuk az önkormányzat tulajdonában lévő üzletek bérleti díjait. Megszüntetjük a jogsértő módon létrejött bérleti díjakat.

A felbontott járdáknak, úttesteknek kárvallottjai a kereskedők. Panaszkodnak is emiatt eleget. Más, Kaposvárhoz hasonló nagyságú városokban, amennyiben beruházás akadályozza az üzletek megközelítését – amint ez ebben az évben is tapasztalható volt Kaposvár számos utcájában – az önkormányzat adó-, és bérleti díjkedvezményekkel segíti a kereskedőket az átmeneti időszakban. A kaposvári Közgyűlés erről korábban is elfeledkezett, jelenleg sem tartja indokoltnak.

Megválasztásom esetén – a járda-, és útfelbontások időtartamára – mérsékelni fogjuk a bérleti díjakat.



Lap tetejére